Kolagen

Człowiek, jak wiemy wszyscy, różni się istotnie wyglądem od innych ssaków naczelnych.
To, że nasza skóra jest gładka, zawdzięczamy aż 70%-owemu udziałowi w jej strukturze białkowej kolagenu i 3%-owemu udziałowi elastyny. Małpy nie odróżniają osobników starych od młodych po wyglądzie lica. My ludzie tak. Decyduje o tym między innymi stopień pomarszczenia skóry, czyli niedobór w niej w/w białek. A kolagen w naszym organizmie to nie tylko skóra. To również układ kostny, układ krwionośny, przewód pokarmowy i w końcu włosy i paznokcie. Należy przyznać, że ogólnie jest go sporo (podobno ok. 30% wagi naszego ciała). Więc jak można regenerować zużyte "części zamienne" produktami zalecanymi przez IŻiŻ oraz innych "znawców" tematu, którzy serwują 5 razy dziennie owoce i warzywa. Przecież już na oko widać , że produkty te nic wspólnego nie mają z budową naszego organizmu. W którym miejscu np. skórka jabłka podobna jest do naszej itd. itp.

A teraz słowo na temat samego kolagenu.
Colla - klej, genno - rodzić. Klejorodny w tłumaczeniu z greki. To słowo oddaje funkcję kolagenu będącego białkiem SPAJAJĄCYM elementy komórkowe, umożliwiającym powstanie z pojedynczych komórek tkanek i narządów. Kolagen przez całe życie organizmu pozostaje w stałej wymianie. Najtrwalszy jest w kościach, gdzie wymiana następuje co rok, zaś najmniej trwały w wątrobie, gdzie trwa to ok miesiąca. Kolagen to białko proste, zbudowane wyłącznie z aminokwasów, należące do białek włóknistych, czyli mówiąc ściśle, fibrylarnych skleroprotein. Zbudowany jest z długich, spiralnych łancuchów peptydowych, w których występuje 19 aminokwasów. Najważniejsze z nich to: prolina, glicyna, hydroksyprolina i hydroksylizyna, przy czym ostatnie dwa nie występują praktycznie w białkach innych. Z kolei aminokwasy zbudowane są z pierwiastków węgla, tlenu i wodoru, wchodzących w reakcje z atomami azotu. Połączenie się co najmniej stu aminokwasów prowadzi do powstania łańcucha polipeptydowego. Tak rodzi sie białko. Tak powstaje również nasz kochany KOLAGEN. Aby organizm nasz miał jak najmniej pracy w pozyskaniu tak cennego białka nalezy spożywać produkty wysokokolagenowe: galaretki wieprzowe, salcesony, flaczki, tłuste, sklejające usta rosoły, jajka. Dobrze jest do w/w dołączyć wit. C, ponieważ w jej obecności wchłanialność kolagenu jest duża. Osobiście znam kilkuletniego "wiekowego" Pana, który zrobił sobie badania na osteoporozę (bo był taki program w przychodni). "- Dwa razy mi robili, bo nie wierzyli, że w tym wieku mogę mieć kości trzy razy mocniejsze od normy." - powiedział. Może jednak warto spróbować, do czego zachęcam.

 

Anna i Mariusz Czajka