Zasady Diety Optymalnej

 

TŁUSTE ŻYCIE cz.1

"Super nowości" z dnia 12.10.2001

Rozpoczynamy cykl wykładów na temat zasad diety optymalnej opracowanej przez doktora Jana Kwaśniewskiego. Właściwie nie jest to dieta, a najlepszy model odżywiania, sposób na zdrowsze i lepsze jakościowo życie.

Aby nauczyć się tej diety należy zapoznać się z książkami dr. Kwaśniewskiego, zaopatrzyć się w tabelę produktów odżywczych, kupić wagę i przynajmniej początkowo, dopóki się nie nauczymy, ważyć produkty, zapisywać dzienne spożycie, prowadzić wieczorny bilans posiłków, a także zapewnić sobie kontakt z innymi osobami stosującymi dietę celem wymiany doświadczeń. Warto również utrzymywać kontakt z lekarzem prowadzącym osoby stosujące dietę, bo każdy człowiek jest jednak trochę inny i pewne schorzenia powodują konieczność indywidualnej korekty diety. Dieta optymalnego żywienia w diametralny sposób zmienia funkcjonowanie organizmu. Korzystny wpływ można odczuć już po kilku dniach. Jako pierwsze ustępują zaburzenia przewodu pokarmowego (wzdęcia, zgaga, bóle wątroby), szybko wzrasta wydolność organizmu, zmniejsza się zapotrzebowanie na sen, poprawia się samopoczucie. Na żywieniu optymalnym ustępują choroby serca (zaburzenia rytmu, choroba wieńcowa), nadciśnienie, miażdżyca kończyn dolnych, bóle reumatyczne (gościec), astma oskrzelowa (poprawa bardzo szybka), cukrzyca, otyłość, marskość wątroby, uczulenia, nerwice, impotencja, nie trzymanie moczu. Wbrew przekonaniom laików, dieta Kwaśniewskiego nie polega na objadaniu się tłuszczem. Zasady diety opierają się na odpowiednich proporcjach zjadanych białek i tłuszczów do węglowodanów. Proporcje te wynoszą 1 gram białka, 3,5 grama tłuszczu i 0,8 grama węglowodanów na kilogram wagi należnej (tzn. takiej, która jest odpowiednia dla danego człowieka). Wagę należną oblicza się odejmując od wzrostu w centymetrach liczbę 100. Przykładowo - dla osoby mającej 170 cm wzrostu waga należna będzie wynosić 170-100=70(+/- 10%). Osoba taka powinna dziennie zjadać: - białko: l gram x 70 = 70 gramów
- tłuszcze: 3,5 grama x 70 = ok. 250 gramów
węglowodany: 0,8 gramów x 70=ok. 60 gramów.

Składniki diety.

BIALKO
Białko, to podstawowy budulec naszego organizmu, składający się z około 20 rodzajów "cegiełek" aminokwasów. To właśnie ich rodzaj oraz proporcje między nimi decydują o tym, które białka są dla żywienia optymalnego najlepsze. Najkorzystniejsze dla naszego zdrowia są w kolejności: jajka kurze (szczególnie żółtko) - l jajko zawiera 6 gramów białka, podroby (wątroba, nerki, móżdżek, serca, pasztety, salcesony), wszystkie produkty, które po rozgotowaniu dają galaretę, sery (im tłustsze tym lepsze), wieprzowina, wołowina, drób (najlepiej kaczki i gęsi), ryby. Białko roślinne (soja) zawsze jest niskiej jakości, a także ze względu na limit węglowodanów w diecie, nie jest polecane. Dobrego jakościowo białka potrzebujemy mało (l gram na kilogram wagi należnej na początku diety, później jeszcze mniej). Zbyt duża ilość białka jest szkodliwa. Ze 100 gramów białka dostarczonego organizmowi w nadmiarze, organizm wytworzy 56 gramów węglowodanów. Jest to niepotrzebna strata energii organizmu. Białko zjadane w nadmiarze obciąża wątrobę i nerki niepotrzebną pracą, a to powoduje szybsze starzenie się organizmu. Ponadto, przy nadmiarze białka, dochodzi do niezupełnego jego strawienia (uczulenia). Innymi objawami nadmiaru białka w diecie są: przetłuszczające się włosy, trądzik, zgaga i wzdęcia.

TLUSZCZE
Tłuszcze w diecie są źródłem energii dla organizmu. Im więcej wodoru zawiera tłuszcz, tym jest on lepszym paliwem. Jeżeli oprócz tego zawiera enzymy, witaminy i sole mineralne potrzebne do jego przetwarzania, tym większą ma wartość biologiczną. W tym znaczeniu najlepsze dla żywiącego się optymalnie są: żółtka, szpik kostny, słonina, śmietana, łój, masło, smalec. Nie bójmy się tłuszczu w diecie. Wątroba "lubi" szczególnie tłuszcze nasycone, tzw. twarde, o długich łańcuchach, ponieważ trafiają one do krwi bezpośrednio z naczyń chłonnych i nie obciążają wątroby pracą. Natomiast tłuszcze nienasycone, tzw. miękkie, trafiają do wątroby z krwią i dopiero tam są odpowiednio uzdatniane. Dlatego też żywienie optymalne przyczynowo leczy prawie wszystkie choroby wątroby (stłuszczenia, marskość). Tłuszcze roślinne są zawsze gorsze, ale jeżeli już je zjemy, to wybierajmy te, które pochodzą z nasion i owoców jadalnych na surowo: oliwę z oliwek czy olej słonecznikowy. Zapotrzebowanie na tłuszcze zależy głównie od trybu życia, czyli wydatku energetycznego. Zalecane proporcje to od 3 do 3,5 grama na kilogram wagi należnej. Jeśli po 20 minutach po posiłku czujemy się głodni, to znaczy, że zjedliśmy za mało tłuszczu. Tłuszczu należy jeść tylko tyle, by nie być głodnym. Nie należy go jeść "na siłę", aby zachować proporcje diety. Jedynie osoby z nadwagą muszą ograniczyć spożycie tłuszczu nawet do l ,5 - 2 gramów na kilogram wagi należnej, aby dać szansę organizmowi, by ten spalił swoje własne zapasy "tłuszczyku".

WEGLOWODANY
Węglowodany to cukry. Dla optymalnych jest to jedynie- "przyprawa". Węglowodanów potrzebujemy tylko 0,8 grama na kilogram wagi należnej. Najprościej podzielić węglowodany na proste (np. cukier i miód) i złożone (np. ziemniaki, ryż, makaron). Za lepsze w diecie optymalnej uchodzą węglowodany złożone, ponieważ wymagają trawienia w przewodzie pokarmowym, co rozciąga się w czasie i powoduje równomierne, wolniejsze wchłanianie. Cukry proste są wchłaniane natychmiast po spożyciu, a organizm nie lubi takich nagłych skoków poziomu glukozy. Tłuszcze opóźniają wchłanianie węglowodanów. Jeżeli już musimy, to jedzmy cukry z tłuszczem. W kolejności najlepsze dla żywienia optymalnego (oczywiście w odpowiednich proporcjach) są:
jarzyny - fasolka szparagowa, ziemniaki
"wodniste" jarzyny - kapusta, kalafior, sałata, pomidory
produkty zbożowe - groch, fasola, mąka,

Nie polecane są:
"wodniste" owoce - agrest, truskawki, jagody, greifruty,
pozostałe owoce, również suszone oraz cukier - tylko jako zbilansowana przyprawa (chleb i makaron, jako że zawierają bardzo dużo węglowodanów, są w zasadzie w tej diecie "niejadalne").
Należy zaznaczyć, że niektóre nasze tkanki (mózg, serce) potrzebują węglowodanów, ale mało. Stąd błędem osób początkujących w stosowaniu tej diety jest całkowite wyrzucenie węglowodanów z diety. Objawem braku węglowodanów mogą być nocne skurcze łydek, zaparcia zapach kwaśnych jabłek z ust, ciała ketonowe w moczu. Cukrzyca na diecie optymalnej jest prawie zawsze uleczalna! Oczywiście osób z cukrzycą musi być pod kontrolą lekarza optymalnego.

Lekarz Barbara Bryl
Mielec ul.Niepodległości 14/20
tel.0-601967311